Raport.

ENERGA SA (32/2017) Odpowiedzi na pytania złożone podczas obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia w dniu 26 czerwca 2017 roku.

Podstawa prawna: Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe
Zarząd Spółki ENERGA SA ("Spółka"), przekazuje w załączeniu odpowiedzi na pytania akcjonariusza zadane w trybie art. 428 § 1 i § 5 Kodeksu Spółek Handlowych podczas obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia w dniu 26 czerwca 2017 r.

Lista plików:

  • Załącznik nr: 1

    Pobierz plik


  • ENERGA SA
    al. Grunwaldzka 472
    80-309 Gdańsk Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ
    VII Wydział Gospodarczy KRS
    KRS 0000271591 Bank Polska Kasa Opieki SA w Warszawie
    nr konta: 07 1240 5400 1111 0000 4918 4143
    Kapitał zakładowy/wpłacony 4.521.612.884,88 zł
    [email protected] www.energa.pl T +48 58 778 83 00
    F +48 58 778 83 99 NIP 957-095-77-22
    Regon 220353024

    Odpowiedzi na pytania na WZA

    1. W jaki sposób ENERGA SA zamierza zrealizować propor cjonalną część zobowiązań
    energetyczno-klimatycznych UE (do roku 2020), do kt órych Państwo Polskie zobowiązało się
    w 2009 roku oraz zobowiązań redukcji emisji gazów c ieplarnianych (do roku 2030)
    wynikających z uzgodnień przyjętych w 2014 roku, ja k również z Porozumienia Paryskiego
    o ochronie klimatu ratyfikowanego przez Polskę w 20 16 roku?

    - Grupa ENERGA jest liderem w zakresie udziału energi i elektrycznej wyprodukowanej
    w instalacjach OZE wśród polskich grup energetyczny ch.
    - Strategia Grupy ENERGA na lata 2016-2025 (dalej: St rategia) wpisuje się w obowiązujące
    regulacje oraz zakłada utrzymanie silnej pozycji Gr upy ENERGA w sektorze OZE.
    - Strategia określa najlepszą w ocenie Zarządu, drogę godzącą interesy interesariuszy Grupy
    ENERGA, w tym Akcjonariuszy, respektując zobowiązan ia prawne, w tym w zakresie
    bezpieczeństwa energetycznego, jak również uwzględn iając zmiany w otoczeniu.
    - Takie inwestycje uwzględnione w ramach realizowanej Strategii, to m.in.: blok biomasowy
    w Kaliszu, Farma Elektrowni Wiatrowych Przykona.
    - Grupa ENERGA podejmuje działania związane z gruntow ną modernizacją istniejących
    konwencjonalnych jednostek wytwórczych:
    1) na istniejących blokach w Elektrowni Ostrołęka B pr zeprowadzono gruntowne prace
    modernizacyjne i dostosowujące do wymagań środowisk owych wynikających z Dyrektywy
    IED i przyjętych konkluzji BAT (zabudowa układu oda zotowania spalin w kotłach OP 650
    nr 1, 2 i 3 oraz modernizacja elektrofiltrów bloków 1, 2 i 3 w elektrowni Ostrołęka B
    (2016-2018), w przygotowaniu inwestycja związana z budową dodatkowej instalacji
    odsiarczania spalin). Ostrołęcka elektrownia pod ty m względem jest w ścisłej czołówce
    krajowych bloków klasy 200 MWe. Dzięki modernizacji uzyskano efekt podwyższenia
    sprawności brutto wytwarzania energii elektrycznej w Elektrowni Ostrołęka B (im wyższa
    sprawność wytwarzania tym niższy poziom emisji w od niesieniu do jednostkowej produkcji
    energii elektrycznej), zwiększono moc bloków nr 2 i 3 do 230 MW oraz wydłużono okres
    dalszej eksploatacji turbin,
    2) inwestycja dostosowująca istniejące instalacje wytw órcze w Elektrociepłowni Elbląg
    do wymagań środowiskowych określonych Dyrektywą IED oraz przyjętymi konkluzjami BAT,
    obejmująca swym zakresem dostosowanie dwóch kotłów parowych OP-130
    do dopuszczalnych poziomów emisji zanieczyszczeń (i nstalacji odazotowania spalin
    (tzw. instalacja deNOx) i odsiarczania (tzw. instal acja deSOx) oraz całkowite wyłączenie
    z eksploatacji kotła parowego OP-130 (nr 7) po zako ńczeniu okresu derogacji w ramach
    uczestnictwa w Przejściowym Planie Krajowym.
    - Strategia zawiera również model biznesowy zorientow any na klienta, umożliwiający efektywne
    zarządzanie wartością klientów w oparciu o spójną o fertę produktów i usług. Powyższe
    w praktyce przekłada się na efektywniejsze zarządza nie wykorzystaniem energii przez wszystkie
    grupy odbiorców oraz wprowadzaniem rozwiązań proeko logicznych, bazujących
    na nowoczesnych energooszczędnych rozwiązaniach.
    - Jednym z elementów realizowanej Strategii jest Prog ram Poprawy Efektywności, jako wyraz
    dążenia Grupy ENERGA m.in. do poprawny efektywności energetycznej (w szczególności


    2
    rozumianej jako optymalne wykorzystanie posiadanych
    aktywów z zachowaniem poszanowania
    dla środowiska naturalnego).
    2. Jakie uwarunkowania rynkowe muszą być według ENERGI spełnione, aby projekt Ostrołęka
    C był opłacalny ekonomicznie – czy projekt wymaga d odatkowych mechanizmów wsparcia
    a jeśli tak, to jakich i czy są one zagwarantowane?

    - Tak, projekt wymaga wsparcia regulacyjnego. Wprowad zenie Rynku Mocy lub innych
    mechanizmów wsparcia jest istotne dla zapewnienia b ezpieczeństwa całego krajowego systemu
    energetycznego.
    - Gwarantem bezpieczeństwa funkcjonowania Krajowego S ystemu Elektroenergetycznego (dalej:
    KSE) są Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., któ re odpowiadają za właściwe stosowanie
    i wykonanie przyjętych regulacji oraz świadczenie u sług przesyłania energii elektrycznej, przy
    zachowaniu wymaganych kryteriów bezpieczeństwa prac y KSE.
    - Władze państwowe podejmują inicjatywy w zakresie un owocześniania i dostosowywania
    do wymagań ochrony klimatu polskiej energetyki, prz y jednoczesnej realizacji celu jakim jest
    zapewnienie ciągłości i niezawodności dostaw energi i elektrycznej w kraju. Grupa ENERGA
    (wraz z partnerem, tj. Grupą ENEA), poprzez uczestn ictwo w Polskim Komitecie Energii
    Elektrycznej prowadzi aktywny dialog regulacyjny, n a potrzeby zapewnienia właściwego
    otoczenia sprzyjającego realizacji zamierzeń inwest ycyjnych związanych z projektem
    Ostrołęka C.
    - Spodziewamy się zrównoważonych docelowych regulacji , które będą właściwym wsparciem
    inwestycji energetycznych. Energetyce odnawialnej m ogą sprzyjać np. działania w zakresie
    nowelizacji regulacji podatkowych dotyczących farm wiatrowych.

    3. Czy rozwijając projekt Ostrołęka C ENERGA SA bierze pod uwagę ryzyko oporu społecznego
    oraz ryzyka zdrowotne i środowiskowe, jak również k onieczność cyklicznego
    dostosowywania do norm emisji wynikających z obowią zującej od stycznia 2016 roku
    Dyrektywy o emisjach przemysłowych (IED) oraz wiążą cych limitów emisji BAT/BREF?

    - Warunkiem niezmiennym realizacji inwestycji jest za stosowanie najnowocześniejszych
    rozwiązań, dlatego nowy blok (opalany węglem kamien nym) realizowany będzie w technologii
    na nadkrytyczne parametry pary. Bloki tego typu sta nowią przykład najbardziej zaawansowanej
    technologii, pozwalającej na uzyskiwanie sprawności wytwarzania energii elektrycznej
    przekraczającej 45% netto. Należy podkreślić, że są to rozwiązania nowoczesne, jednak już
    w pełni dojrzałe i sprawdzone w praktyce także w Po lsce.
    - Elektrownia Ostrołęka C będzie spełniać aktualne wy magania określone w BAT/BREF.
    - Spółka swoje plany w zakresie tej, jak również każd ej inwestycji, opiera na najbardziej
    zaawansowanych technologiach, które pozwolą uzyskać przez ten zakład, gwarancję spełnienia
    z wyprzedzeniem norm w zakresie ochrony środowiska.
    - Eksploatowane w Elektrowni Ostrołęka B bloki są wła ściwym przykładem ciągłego procesu
    unowocześniania technologii i skutecznego ogranicza nia emisji w źródłach wytwórczych Grupy
    ENERGA.
    - Tak jak przy każdej realizowanej przez Grupę ENERGA inwestycji, brane będą pod uwagę
    zasadne postulaty lokalnych społeczności. Wieloletn ie funkcjonowanie Elektrowni Ostrołęka B


    3
    wskazuje wymiernie, że wpływ takiego zakładu na oto
    czenie może być pozytywny, a relacje
    ze społecznością lokalną są kształtowane w dobrej a tmosferze.

    4. Jakie konsekwencje dla mniejszościowych Akcjonarius zy ENERGI będzie miała decyzja
    o budowie elektrowni Ostrołęka C w porównaniu do sc enariusza, w którym realizacja tego
    projektu zostanie wstrzymana. Jak w każdym z tych d wóch scenariuszy będą kształtowały się
    wypłacane przez ENERGĘ dywidendy (w horyzoncie do 2 025 roku)?

    - Projekt ten, w szczególności przy oczekiwanych regu lacjach dotyczących Rynku Mocy oraz dzięki
    korzystnym długoterminowym umowom na dostawy węgla (z ceną skorelowaną z rentownością
    bloków węglowych) będzie rentowny i zwiększy wartoś ć Spółki dla wszystkich akcjonariuszy,
    zarówno dla akcjonariusza większościowego, jak i mn iejszościowych.
    - Realizacja inwestycji o takiej skali jak projekt Os trołęka C, będzie w części finansowana
    ze środków wypracowanych w Grupie ENERGA. W powiąza niu z ambitnym planem inwestycji
    w innych obszarach – 70% nakładów, czyli 14,4 mld z ł, przeznaczone zostanie do 2025 roku
    na rozbudowę i poprawę efektywności sieci energetyc znych oraz odnawialne źródła energii
    – może to wpłynąć na potencjał wypłaty dywidendy. E fekt ten powinien zostać zrekompensowany
    zwiększonym potencjałem do wypłaty dywidendy w kole jnych latach w okresie eksploatacji
    nowych projektów.
    - Polityka dywidendowa – co podkreśla niezmiennie Zar ząd – musi być odpowiedzialnie
    zrównoważoną relacją między odpowiedzią na oczekiwa nia akcjonariuszy a gwarancją
    bezpieczeństwa finansowego Spółki w kolejnych latac h. Zgodnie z przyjętą w listopadzie
    ub.r. Strategią, polityka dywidendowa zostanie dost osowana do potrzeb finansowych procesu
    inwestycyjnego, w którym zakończenie ponoszenia naj bardziej znaczących wydatków przewiduje
    się w 2023 roku.


    Treść w podglądzie może zawierać błędy powstałe podczas konwersji plików pdf.
  • Załącznik nr: 2

    Pobierz plik


  • ENERGA SA al. Grunwaldzka 472
    80-309 Gdańsk
    District Court Gdańsk North VII Business Division of KRS
    KRS 0000271591 Bank Polska Kasa Opieki SA in Warsaw
    account number: 07 1240 5400 1111 0000 4918 4143
    Share capital/paid up capital PLN 4,521,612,884.88
    [email protected]
    www.energa.pl Telephone: +48 58 778 83 00 Fax: +48 58 778 83 99 NIP no. 957-095-77-22
    Regon no. 220353024

    Answers to questions asked during the Annual Genera
    l Meeting
    1.
    How does ENERGA intend to carry out its proportiona te part of the EU energy and climate
    obligations (by 2020), which the State of Poland ac cepted in 2009, and obligations to
    reduce greenhouse gas emissions (by 2030) arising f rom the arrangements adopted in
    2014 and from the Paris Agreement on climate protec tion, which was ratified by Poland in
    2016?
    - The ENERGA Group leads Polish energy groups in term s of the percentage of electricity
    produced in RES installations.
    - ENERGA Group’s strategy for 2016-2025 (Strategy) is consistent with the existing regulations
    and assumes maintenance of ENERGA Group’s strong po sition in the RES sector.
    - The Management Board believes that the strategy def ines the best path, balancing the interests
    of ENERGA Group’s stakeholders, including its share holders, the existing legal obligations,
    including those related to energy security, and als o considering the changes in its surroundings.
    - Such investments included in the Strategy include, among others: the biomass-fired unit in Kalisz,
    the Przykona Wind Farm.
    - The ENERGA Group takes action to overhaul and moder nize the existing conventional
    production units: 1) extensive modernization work was conducted on the e xisting units at the Ostrołęka B Power
    Plant; they were adapted to the environmental regul ations arising from the IED Directive and
    BAT conclusions (installation of a flue gas denitri fication installation on OP 650 boilers nos.
    1, 2 and 3 and modernization of electrostatic preci pitators in units 1, 2 and 3 at the Ostrołęka
    B Power Plant (2016-2018); an investment project to build an additional flue gas
    desulfurization installation is being prepared). In this respect, the Ostrołęka Power Plant is
    among the very best 200 MWe class units in Poland. Following the modernization, the gross
    electricity production efficiency at the Ostrołęka B Power Plant was increased (the higher
    efficiency, the lower the emissions are per electri city production unit), the capacity of units 2
    and 3 was raised to 230 MW and the remaining servic e life of the turbines was extended,
    2) the investment project to adapt the existing produc tion installation at the Elbląg CHP Plant
    to the environmental requirements defined in the IE D Directive and BAT conclusions
    included adaptation of two OP-130 steam boilers to the permitted emission levels (a flue gas
    denitrification installation (“deNOx installation”) and a desulfurization installation (“deSOx
    installation”) and full decommissioning of an OP-13 0 steam boiler (no. 7) after the period of
    derogation under the Transitional National Plan.
    - The Strategy also contains a customer-oriented busi ness model facilitating effective
    customer value management based on a consistent pro duct and service offering. In practical
    terms, this will contribute to a more efficient man agement of the use of energy by all
    customer groups and introduction of environmental s olutions based on modern energy-
    saving solutions.





    2
    -
    One of the elements of the Strategy is the Efficien cy Improvement Program, which reflects
    ENERGA Group’s efforts undertaken among others to i mprove energy efficiency (understood in
    particular as the optimum utilization of its assets while ensuring respect for the natural
    environment).

    2. According to ENERGA, what are the market conditions requisite to make the Ostrołęka C
    project profitable in economic terms – does the pro ject require any additional support
    mechanisms; if it does then what are they and have they been guaranteed?

    - Yes, the project requires regulatory support. Intro duction of the Capacity Market or other support
    mechanisms is important for ensuring security of th e entire national power system.
    - Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. guarantees t he secure operation of the entire National
    Power System (NPS) and it is responsible for the co rrect application and implementation of the
    adopted regulation and for the provision of electri city transmission services, while keeping the
    criteria required for the secure operation of NPS.
    - The state authorities take initiatives to modernize and adapt the Polish power sector to the
    climate protection requirements, while also pursuin g the goal of ensuring continuity and reliability
    of electricity supply in Poland. The ENERGA Group ( together with a partner, i.e. the ENEA
    Group), by participating in the Polish Electricity Association (PKEE), conducts an active dialogue
    with the regulators to ensure that the appropriate environment is in place to achieve the intentions
    underlying the Ostrołęka C investment project.
    - We are expecting balanced target regulations, which will properly support capital expenditures
    on energy. Renewable energy may be supported, among others, by actions to amend the tax
    regulations related to wind farms.

    3. As ENERGA is developing the Ostrołęka C project, do es it take into account the risk of
    public resistance and the health and environmental risks and the need for cyclical
    adaptation to emission standards arising from the I ndustrial Emissions Directive (IED) in
    effect from January 2016 and the binding BAT/BREF e mission limits?

    - The unchanged condition for executing this investme nt project is to use the application of cutting-
    edge solutions; this is why the new unit (which is coal-fired) will be executed using the
    supercritical steam generation technology. Units of this type feature cutting-edge technology and
    are capable of achieving electricity production eff iciency exceeding the net level of 45%. We
    should also note that those solutions are contempor ary but fully mature and tested in practice,
    also in Poland.
    - The Ostrołęka C Power Plant will meet the current r equirements defined in BAT/BREF.
    - The Company has based its plans in respect to this as well as any other investment project on
    the most advanced technologies, which will guarante e that the plant will satisfy the environmental
    protection standards in advance.
    - The units operated at the Ostrołęka B Power Plant a re a proper example of the continuous
    technology modernization process and an effective r eduction of emissions from ENERGA
    Group’s production sources.
    - As in any other investment project executed by the ENERGA Group, we will take into account
    the justified postulates of local communities. The long years of operation of the Ostrołęka B




    3
    Power Plant clearly show that such plants can have
    a positive impact on its surroundings and
    relations with the local community are managed in a good atmosphere.

    4. What are the consequences of the decision to build the Ostrołęka C power plant for
    ENERGA’s minority shareholders as compared to the s cenario, in which the project is
    suspended. What will be the dividends paid by ENERG A (in an outlook until 2025) in each
    of the two scenarios.
    - This project, in particular with the expected Capac ity Market regulations and thanks to the
    beneficial long-term coal off-take contracts (in wh ich the price is correlated to the profitability of
    coal-fired units), will be profitable and will incr ease the Company’s value for all the shareholders,
    that is for both the majority shareholder as well a s for minority shareholders.
    - Execution of an investment project having the scale of the Ostrołęka C project will be partially
    financed with the funds generated by the ENERGA Gro up. Combined with an ambitious capital
    expenditure plan in other areas – 70% of expenditur es, or PLN 14.4 billion, will be designated by
    2025 for expansion and efficiency improvement of po wer grids and renewable energy sources –
    it may affect the potential for dividend distributi on. This effect should be compensated for by an
    increased potential for dividend payments in the su bsequent period, in which the new projects
    will be operated.
    - The Management Board has continuously emphasized th at the dividend policy must be balanced
    between a response to shareholder expectations and a guarantee of the Company’s financial
    security in subsequent years. According to the Stra tegy adopted in November of last year, the
    dividend policy will be adapted to the financial ne eds of the investment process which assumes
    the cessation of key spending items by 2023.



    Treść w podglądzie może zawierać błędy powstałe podczas konwersji plików pdf.

Źródło: strona internetowa spółki, relacje inwestorskie, raporty bieżące i okresowe.

Oceń raport:


Pozytywny

Neutralny

Negatywny

WSZYSTKIE KOMUNIKATY SPÓŁKI
Informacje o spółce
Nazwa:Energa SA
ISIN:PLENERG00022
NIP:9570957722
EKD: 64.20 działalność holdingów finansowych
Adres: al. Grunwaldzka 472 80-309 Gdańsk
Telefon:+48 58 7788300
www:www.grupaenerga.pl
gpwlink:energa.gpwlink.pl
Kalendarium raportów
2018-11-08Raport za III kwartał
Komentarze o spółce ENERGA
2018-09-22 01-09-34
iGPW
Nikt jeszcze nie skomentował tej spółki,
możesz być pierwszy.
Odpowiedzialność
prawna

Zgłoś moderatorowi
Copyright © 2017 iGPW
PiriBit Sebastian Urbański
ul. Okopowa 113/19 p.1
91-849 Łódź
NIP: 888-28-35-649